Balans między sprzedażą internetową i tradycyjną

Dystrybucja jednokanałowa, czyli na przykład tylko na platformie online czy tylko w tradycyjnej formie, czyli w sklepach typu brick-and-mortar, jest już przestarzałym modelem. Decydując się na dystrybucję typu omnichannel, czyli na kolaborację sprzedaży tradycyjnej ze sprzedażą internetową, fundamentalna jest świadomość zalet i wad obu tych dróg. 

 

Sprzedaż internetowa a sklepy brick-and-mortar

Sprzedaż online to dla dostawcy wygoda obsługi, stosunkowo niskie koszty prowadzenia działalności i łatwość szybkiego reagowania na zmieniające się zapotrzebowanie.  Jest to również pewnego rodzaju zabezpieczenie, elastyczność biznesu. Staje się to bardzo istotne w kryzysowych momentach, czego doświadczyliśmy w roku 2020 ze względu na panującą pandemię. Z drugiej strony, oznacza to konieczność organizacji bardzo skutecznego marketingu czy sprawnej logistyki.

Sklep stacjonarny to możliwość bezpośredniego obcowania z klientem i uwiarygodnienie firmy, ale też relatywnie wysokie koszty utrzymania. Dość powszechne jest również przekonanie konsumentów, że sklep jest po to, żeby poznać produkt organoleptycznie, czyli za pomocą zmysłów. Najczęściej zakup i tak realizowany jest finalnie w internecie, po uprzednim porównaniu z produktami oferowanymi przez konkurencję. 

 

The best of both worlds

Warto szukać takiego rozwiązania, które połączy oba światy i pozwoli uniezależnić się od decyzji zakupowej klienta.  Skoro są konsumenci, którzy wolą kupować online i tacy, którzy preferują punkty stacjonarne, należy obu tym grupom zaproponować dogodne warunki do realizacji wybranej przez siebie formy zakupu. W dzisiejszych czasach decydując się na jeden kanał dystrybucji, zostajemy w tyle w porównaniu do do naszej konkurencji. Narażamy się  również na niebezpieczeństwo w przypadku nieprzewidzianych sytuacji. Do takich sytuacji należy na przykład awaria serwerów, czy przymusowe zamknięcie fizycznych lokali. Istnieje wiele możliwości wzajemnego wspierania działalności offline i sprzedaży w internecie. O tym jak sprzedaż online może wspierać tę w sklepach typu brick-and-mortar i odwrotnie możecie znaleźć tutaj.