Pisaliśmy już o tym, w jaki sposób działania online mogą wspierać sprzedaż w świecie rzeczywistym. Możliwe jest także wsparcie płynące w odwrotnym kierunku. W czasach szerokiej dostępności produktów, prowadzenie sprzedaży jednokanałowo zostawia nasz biznes w tyle. Istnieje wiele rodzajów strategii kanałów dystrybucji;  single channel (jednokanałowy), omnichannel (połączenie sprzedaży fizycznej ze sprzedażą online) oraz multichannel (wielokanałowy).

Model Omnichannel

Niewątpliwie bardziej atrakcyjnym modelem od dystrybucji single channel jest omnichannel. Na czym on konkretnie polega? Istnieje sześć strategii omnichannel- sprzedaż online, z odbiorem w sklepie brick-and-mortar (fizycznym), sprzedaż online z dostarczeniem do domu, sprzedaż w sklepie fizycznym z dostawą (do domu lub innego miejsca), sprzedaż prosto z magazynu lub centrum produkcyjnego do Twojego sklepu, domu lub innego miejsca, sprzedaż online z możliwością zwrotu w sklepie fizycznym lub ze zwrotem do sklepu online. Jak możemy wydedukować, jest to forma uzupełniania się i wspierania dwóch kanałów dystrybucji- sklepu fizycznego i sklepu online. 

Sprzedaż tradycyjna i Sprzedaż online

W jaki sposób sprzedaż tradycyjna może być wsparciem dla sprzedaży online? Przykładem takich działań może być zachęta ze strony sprzedawcy w sklepie stacjonarnym. Warto postarać się, aby klient dokonujący tam zakupu, zarejestrował się w programie lojalnościowym firmy. W założeniu, podczas takiej rejestracji, zostanie poproszony o podanie adresu e-mail i wyrazi zgody marketingowe. Taki zabieg pozwoli przesyłać mu dostosowane do jego preferencji i spersonalizowane oferty, także te obejmujące zakupy online.

Inna możliwość, to oferta specjalna, polegająca np. na podarowaniu zniżki o określonej wartości. Taki rabat może zostać udzielony na kolejne zakupy, w zamian za dołączenie do listy newsletterowej. Newsletter zaś doskonale posłuży za narzędzie promocyjne, w przypadku którego również można reklamować zakupy w świecie wirtualnym. Częstą formą takiej zniżki są kupony wystawiane po dokonaniu zakupu  w sklepie typu brick-and-mortar  działające tylko w przypadku zakupu na stronie online sklepu.

Z wielu innych możliwości, warto wspomnieć także o aktywnym uświadamianiu klienta podczas wizyty w sklepie stacjonarnym, że oferta firmy online zawiera szerszy asortyment (co często z przyczyn ograniczeń lokalowych powoduje istotne różnice w dostępności towarów online vs. offline), a dokonując tam zakupów, można skorzystać z preferencyjnych warunków zapewnionych przez ogólnie panujące prawo, np. zwrócić towar bez podania przyczyny, w określonym czasie.